Školní vzdělávací program
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM – „Podnikavý svět“
1. | Identifikační údaje DDM |
2. | Charakteristika DDM |
2. 1. | Prostorové a materiální podmínky |
2. 2. | Personální podmínky |
2. 3. | Ekonomické podmínky |
2. 4. | Podmínky BOZP |
3. | Konkrétní cíle zájmového vzdělávání |
3. 1. | Vize DDM |
3. 2. | Dlouhodobé cíle |
3. 3. | Krátkodobé cíle |
4. | Formy zájmového vzdělávání |
5. | Podmínky přijímání, průběhu a ukončování zájmového vzdělávání, časový plán zájmového vzdělávání |
6. | Podmínky pro vzdělávání účastníků se speciálními vzdělávacími potřebami |
7. | Obsah zájmového vzdělávání |
8. | Hodnocení a autoevaluace |
9. | Závěrečné ustanovení |
1. Identifikační údaje
Dům dětí a mládeže
Právní forma: příspěvková organizace
Sídlo: Sokolská 896, Vracov
IZO: | 049 939 432 |
IPO: | 600 030 563 |
IČ: | 49 939 432 |
Zapsán v rejstříku škol č.j.: S-JMK 44456/2006
Ředitelka: Edita Gasnárková
Tel: 518 628 472
email: ddmvracov@ddmvracov.cz
Zřizovatel: Jihomoravský kraj, IČ: 70 888 337
Sídlo: Žerotínovo náměstí 3/5 601 82 Brno
Platnost ŠVP: od 1. 1. 2023
Podpis ředitelky:
Razítko organizace:
2. CHARAKTERISTIKA DDM
Dům dětí a mládeže je střediskem volného času, které v souladu s vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání, plní hlavní úkoly v oblasti zájmového vzdělávání v souladu s prostorovými, personálními a finančními podmínkami.
Zájmové vzdělávání je realizováno ve všech typech hlavní činnosti:
- pravidelná zájmová
- příležitostná
- spontánní aktivity
- táborové a pobytové akce
- soutěže a přehlídky
- výukové programy, metodická a osvětová činnost
Všechny typy zájmového vzdělávání jsou otevřeny všem věkovým kategoriím.
2. 1. Prostorové a materiální podmínky
Činnost je realizována v budově DDM, Sokolská 896, Vracov.V objektu je k dispozici pro činnost 6 místností, z toho jedna učebna pouze pro radioamatéry, jedna hudební učebna, výuková společenská místnost, kuchyň, výtvarná učebna. Ve dvoře se nachází víceúčelová klubovna s vlastním sociálním zařízením a dále samostatně stojící dvě buňky, využívané pouze při letních táborech. V areálu se nachází zatravněná zahrada. V budově je klientům k dispozici kancelář.Pro klienty i pracovníky je vytvořeno potřebné pracovní zázemí, včetně technického vybavení. V objektu DDM jsou splněny všechny hygienické normy a požadavky BOZP. Pro svou činnost DDM dále využívá sportovní halu TJ, hřiště s umělým povrchem, kulturní dům. Prostory jsou využívány formou dohod, pronájmů.Ve všech prostorech, které využíváme, dbáme vytvoření podnětného a tvůrčího prostředí, na jehož podobě se podílejí i účastníci naší činnosti. Každoročně je vybavení modernizováno a doplňováno, podle finančních možností a potřeb klientů.
2. 2. Personální podmínky
Celou činnost DDM zajišťuje pracovní kolektiv, tvořený pedagogy volného času a technicko-hospodářskými a provozními pracovníky. Organizační struktura vychází z potřeb organizace.Hlavní vzdělávací a výchovné cíle organizace realizuje kolektiv pedagogických pracovníků – pedagogů volného času. Kvalifikační předpoklady a odbornost je dána zákonnými normami.
Současný kolektiv interních pedagogů dosahuje plné aprobovanosti v těchto oborech:
- pedagogika volného času
- pedagogika
- psychologie
- výtvarná výchova
- sociální práce
- znalost práce na PC
- rekreační sporty
Organizace dbá na další vzdělávání, které podléhá potřebám jak samotných pracovníků, tak trendům a potřebám celé organizace. Vzdělávání probíhá formou individuálního studia, účastí na akreditovaných vzdělávacích programech, kolektiv se účastní týmových aktivit.
Další kritéria pro pedagoga volného času v našem zařízení:
- způsob využití své odbornosti a nově získaných poznatků pro plnění cílů organizace
- komunikační schopnosti a dobrá reprezentace zařízení
- schopnost týmové spolupráce
- organizační schopnosti a jejich využití
- schopnost vytvářet podmínky pro osobnostně sociální rozvoj klientů
- kreativita a flexibilnost na způsob práce v tomto druhu zařízení
- ochota ke spolupráci s jinými subjekty
Značnou část hlavní činnosti zajišťují a vedou externí spolupracovníci DDM. Tento kolektiv doznává každoročně řadu změn a jedním z našich hlavních cílů je co největší část tohoto kolektivu stabilizovat a dále připravovat pro práci s klienty. Provozní pracovníci zajišťují bezproblémový provoz organizace.
2. 3. Ekonomické podmínky
DDM je příspěvkovou organizací s vícezdrojovým financováním, jejíž základní zdroje financování představují:
- státní rozpočet
- příspěvek zřizovatele
- vlastní zdroje z hlavní a hospodářské činnosti
- granty a projekty
- dary
Zásady hospodaření se řídí obecně platnými právními normami pro hospodaření příspěvkových organizací, pravidly hospodaření stanovenými zřizovatelem (zpravidla na každý kalendářní rok), právními předpisy pro zájmové vzdělávání (úplata účastníků) a dalšími podmínkami formulovanými v souboru vnitřních směrnic.Každoročně (školní rok) je určena výše úplaty za zájmové vzdělávání, pro ostatní činnosti jsou úplaty stanovovány průběžně.Kontrolní mechanismy jsou zajišťovány vnitřním kontrolním systémem a vnějšími kontrolami (především finanční kontrola zřizovatele).
2. 4. Podmínky BOZP
DDM při zájmovém vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech přihlíží k základním fyziologickým potřebám účastníků a vytváří podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. Zajišťujeme bezpečnost a ochranu zdraví a předáváme účastníkům potřebné informace (proškolování před jednotlivými typy činností) . Při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví vycházíme z obecně platných pokynů. Pro školení pracovníků a pravidelné preventivní kontroly je stanoven dlouhodobý plán. Je vedena evidence úrazů účastníků. Provoz a režim se řídí Vnitřním řádem DDM a souborem vnitřních směrnic, které stanovují zásady nejen pro vzdělávací činnost, ale i pro oblast BOZP, ochrany majetku, ekonomickou a kontrolní.Účastníci činnosti jsou pojištěni, stejně tak majetek a vybavení DDM.
3. KONKRÉTNÍ CÍLE ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
ŠVP byl zpracován pedagogickým kolektivem DDM. Byla provedena analýza jednotlivých typů hlavních činností (analýza SWOT) a její výsledky zpracovány. Dále bylo provedeno hodnocení naplnění ŠVP „Svět nás baví“ z roku 2020/21, plnění a korekce dlouhodobých cílů.Na základě hodnocení byla provedena revize těchto základních poslání organizace a stanovena strategie pro následující období a to především s ohledem na:
- charakteristiku ŠVP a dalších programových materiálů
- na věkové i individuální zvláštnosti účastníků
- zájmy a očekávání účastníků, jejich rodičů, zřizovatele
- personální, materiální a finanční podmínky
- tradice našeho zařízení
- konkurenční prostředí
Další zdroje pro tvorbu ŠVP pak byly následující dokumenty:
- ŠVP DDM Vracov – „Barevný svět“ 2008 – 2011
- ŠVP DDM Vracov – „Vesele a hravě“ 2012 – 2016
- ŠVP DDM Vracov – „Kdo si hraje, nezlobí“ 2017 – 2019
- ŠVP DDM Vracov – „Svět nás baví“ 2020 – 2022
- Zákon č. 561/2004 Sb., tzv. školský zákon
- Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
- Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání
- Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
- Program rozvoje vzdělávací soustavy v České republice (Bílá kniha)
- RVP pro předškolní a základní vzdělání, ŠVP různých typů škol
3. 1. Vize DDM
- Vytvořit zařízení s pestrou nabídkou aktivit pro všechny věkové kategorie.
- Při dosažení kvantity činností udržovat i vysokou kvalitu a profesionalitu.
- Být široce veřejně přístupným (otevřeným) zařízením a zároveň respektovat individuální potřeby klientů.
- Dokončit rekonstrukci budovy.
3. 2. Dlouhodobé cíle
- Hledat stále nové formy a prostředky celoživotního zájmového vzdělávání.
- Udržet stabilizovaný pedagogický tým interních i externích pedagogů.
- Hledat a vytvářet vlastní specifikum, které by nás charakterizovalo pro veřejnost.
- Prohlubovat preventivní působení na děti a mládež z rizikových skupin.
- Efektivněji a účelněji spolupracovat s jinými subjekty.
- Zapojit se aktivně do projektů realizovaných za podpory z fondů Evropské unie.
- Rozvoj podnikavosti, podnikavých nápadů, divergentního myšlení.
3. 3. Krátkodobé cíle
Jsou zpracovány na základě výstupů z vnitřního i vnějšího hodnocení (viz kapitola 8.) každoročně ve formě stanovení hlavních cílů a plánů činnosti na každý školní rok. Obsahuje časový rámcový plán na daný školní rok.
Realizace vzdělávacích cílů v jednotlivých oborech a typech činnosti, včetně použitých forem, jsou zpracovány v pracovním plánu činnosti DDM, který je zpracováván každoročně podle aktuálního vývoje a potřeb klientů.
4. FORMY ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Formy zájmového vzdělávání vycházejí z vyhlášky o zájmovém vzdělávání a jejich použití je specifikováno v pracovním ročním plánu činnosti (viz krátkodobé cíle).
Základní formy:
- a) příležitostná výchovná, vzdělávací, zájmová a tématická rekreační činnost nespojená s pobytem mimo místo sídla
- způsob realizace: programové bloky, tématické akce, workshopy, vycházky, soutěže, prezentační a propagační akce, příměstské tábory, celodenní programy, výlety, exkurze
- frekvence: celoroční, nepravidelně ve stanovených termínech
- b) pravidelná výchovná, vzdělávací a zájmová činnost
- způsob realizace: zájmové útvary, soubory, sportovní oddíly, kluby, mateřská centra, výukové programy
- frekvence: pravidelně, většinou během školního roku
- c) táborová činnost a další činnosti spojené s pobytem mimo místo sídla školského zařízení
- způsob realizace: pobytové tábory, příměstské tábory, soustředění, výlety, exkurze, pobytové akce
- frekvence: celoroční, prázdniny, volné dny
- d) osvětová činnost shromažďovaní a poskytování informací pro účastníky v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- způsob realizace: výukové programy, konzultace, vzdělávací programy, semináře, kurzy
- frekvence: celoročně, ve stanovených termínech
- e) individuální práce, zejména vytváření podmínek pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů
- způsob realizace: výstavy, přehlídky, soutěže, přípravná soustředění
- frekvence: celoroční, ve stanovených termínech
- f) využití otevřené nabídky spontánních činností
- způsoby realizace: otevřené kluby, herny, zahradní vybavení, hry, klubové akce
- frekvence: celoroční nabídka
5. PODMÍNKY PŘIJÍMÁNÍ, PRŮBĚHU A UKONČOVÁNÍ ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ A ČASOVÝ PLÁN
Na základě řádně vyplněné a odevzdané přihlášky je účastník zařazen do daného typu a forem zájmového vzdělávání. Je přijat k zájmovému vzdělávání a vztahují se na něho veškerá práva a povinnosti účastníka zájmového vzdělávání na našem zařízení (dle platných právních předpisů). Přihláška je platným dokumentem školského zařízení, viz § 28 školského zákona a osobní data účastníka se zapisují do školní matriky, viz školský zákon, § 28, odst.2.Zaplacení úplaty na dané období se řídí vnitřní směrnicí DDM v platném znění.
Přihláška se vypisuje na základě přihlášení do pravidelných forem zájmového vzdělávání, dále k přihlášení účastníků na táborové a pobytové činnosti, účastníků výukových programů a kurzů, na určené klubové a příležitostné akce. Ukončení – písemným prohlášením, ukončením sjednané doby zájmového vzdělávání, z mimořádných organizačních důvodů, na žádost v souladu s vnitřním řádem. Účastník zájmového vzdělávání nezískává po ukončení sjednané doby v daném školním roce žádný doklad. Časový plán zájmového vzdělávání je podle typu činnosti stanoven v ročním plánu, pravidelná činnost probíhá zpravidla od září do června a dělí se na pololetí, ostatní činnosti podle typu v období školního roku i prázdnin.
6. PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
Účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na zájmové vzdělávání, mají možnost vybrat si činnosti, které odpovídají jejich možnostem a potřebám. Rozsah jejich účasti v případě zdravotního postižení je limitován podmínkami DDM (všechny objekty DDM jsou částečně bezbariérové, včetně sociálního zázemí). Účastníkům s lehčím tělesným nebo zdravotním postižením jsou naše činnosti běžně přístupné.Pedagogičtí pracovníci jsou připravováni na zapojení těchto účastníků v činnosti zajišťují jejich začlenění do kolektivu a přizpůsobují podmínky a postupy jejich možnostem a potřebám.
Naše činnost je koncipována tak, aby byla dostupná i pro účastníky sociálně znevýhodněné. Většina aktivit je cenově velmi přijatelná. Oblast spontánních aktivit využívají především klienti z této skupiny. Pro klienty nadané a talentované se snažíme vytvářet specifické podmínky tak, aby mohli svůj talent rozvíjet a prohlubovat. V případě, kdy nemůžeme poskytnout dostatečné podmínky, pomáháme jim také vyhledat další subjekty, kde mohou uplatnit a dále rozvíjet své schopnosti a nadání.
Podmínky vzdělávání se odvíjí od aktuálně platných předpisů školského zákona, zejména pak dle vyhlášky 27/2019 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, která stanovuje mimo jiné konkrétní výčet a účel podpůrných opatření a jejich členění do stupňů.
7. OBSAH ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Cílem a smyslem vzdělávání je vybavit všechny účastníky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. To se týká i zájmového vzdělávání. Osvojování klíčových kompetencí je proces dlouhodobý a složitý, který prostupuje všechny stupně školního vzdělávání a jejich osvojování tvoří proces celoživotního učení, vstup a účast v pracovním procesu a celém životě.
Klíčové kompetence nestojí vedle sebe izolovaně, různými způsoby se prolínají, jsou multifunkční a lze je získat vždy jen jako výsledek celkového procesu vzdělávání. Proto k jejich utváření a rozvíjení musí směřovat a přispívat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které probíhají i v zájmovém vzdělávání. V rámci plnění cílů zájmového vzdělávání se snažíme dosáhnout těchto cílových kategorií:
- umožnit účastníkům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení
- podněcovat účastníky k podnikavosti, tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
- vést účastníky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
- rozvíjet u účastníků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
- připravovat účastníky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti
- vytvářet u účastníků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací
- rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě
- učit účastníky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný
- vést účastníky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi
- pomáhat účastníkům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci
Konkrétní strategie, postupy, podmínky jsou obsaženy podle jednotlivých odborností v pracovním plánu DDM. Osvojování základních, nadpředmětových klíčových kompetencí se prolíná celým obsahem zájmového vzdělávání realizovaného v DDM.
8. HODNOCENÍ A AUTOEVALUACE
Hodnocení je nutnou podmínkou k dalšímu rozvoji a zkvalitňování všech aktivit procesů probíhajících v rámci realizace zájmového vzdělávání .Vnitřní hodnocení a autoevaluace je především nutné pro korekci stanovené strategie realizace zájmového vzdělávání, dlouhodobých i krátkodobých cílů a další plánování.
V organizaci je stanoven systém hodnocení, který sleduje tyto oblasti:
- způsob a kvalitu realizace obsahu zájmového vzdělávání – dosahování stanovených cílů
- naplňování a zlepšování všech typů podmínek pro realizaci zájmového vzdělávání
- pracovní výkony a výsledky zaměstnanců, řízení, kvalita DVPP
- úroveň výsledků vzhledem k podmínkám a ekonomickým zdrojům zájmového vzdělávání
Časové rozvržení hodnocení
- měsíční – průběžné a operativní hodnocení
- čtvrtletní – především hodnocení pracovníků
- pololetní – kvantifikace činností, dopad a efektivita PR
- roční – hodnocení úrovně naplňování hlavních cílů organizace
Nástroje hodnocení
- plnění všech stanovených směrnic (obecně platných i vnitřních)
- rozbory činnosti (analytická činnost po odbornostech nebo typech činnosti – SWOT, marketingový mix, statistické zpracování)
- hodnotící zpráva pro zřizovatele – dle zadání
- hodnocení kvality výstupů (evaluace akcí, činností, návštěvnost)
- autoevaulace pracovníků
- zpětná vazba – hodnocení klienty (ankety, řízené rozhovory, dotazníky)
- zhodnocení materiálních podmínek a využití finančních zdrojů – kvantifikace
Vnější hodnocení provádí zřizovatel (obsahové, ekonomické), dále je jím pověřena Česká školní inspekce.
9. ZÁVĚREČNÉ USTANOVENÍ
Toto znění ŠVP vstupuje v platnost 1.ledna 2022 a jeho úplné znění bude zveřejněno na našich webových stránkách www.ddmvracov.cz.
Ve Vracově dne 4. ledna 2022